جاده پاتاوه-دهدشت نقطه عطفی در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است
جاده پاتاوه-دهدشت نقطه عطفی در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده پاتاوه-دهدشت به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقطه عطفی در تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سفیر یاسوج، نشست خبری جمعی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی امروز با موضوع افتتاح جاده پاتاوه-دهدشت در سالن جلسات اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

محمد راستا مدیر‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: افتتاح محور پاتاوه-دهدشت زمانی یک رؤیا بود که این رویا امروز به واقعیت تبدیل شد.

وی افزود: در چند سال اخیر تلاش برای تکمیل این پروژه افزایش یافت و وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اهتمام زیادی انجام دادند تا این پروژه افتتاح شود.

مدیر‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این پروژه فردا با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود، گفت: جاده پاتاوه-دهدشت به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقطه عطفی در تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

راستا بیان کرد: این جاده مزایای زیادی برای استان دارد از جمله اینکه بیش از ۴۰۰ روستا از این جاده بهره‌مند می‌شوند و از لحاظ اقتصادی نیز شغل‌های زیادی در کنار آن راه اندازی می‌شود و بخش بزرگی از ترانزیت مسافر و کالا را به خود اختصاص می‌دهد.

وی یادآور شد: در استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب راه آسفالته نداشتیم اما هم‌اکنون بیش از شش هزار و ۱۰۰ کیلومتر انواع راه در استان داریم که از این میزان، حدود ۲۶۰ کیلومتر بزرگراه، حدود ۹۰۰ کیلومتر راه اصلی، بیش از ۴۰۰ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

مدیر‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به دلیل کم‌توجهی‌هایی که در گذشته صورت گرفت هنوز هم در بخش راه نیازمند کار و فعالیت هستیم، گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۰ قرارداد راهسازی به ارزش دو هزار میلیارد تومان در استان در حال اجرا داریم.

راستا تصریح کرد: حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد پروژه جدید از جمله پل ورودی سی‌سخت، قطعه‌ای از کمبربندی گچساران، پل بریم-چاروسا-باغملک و پل دوم بنسنجان را در دست ساخت داریم.

وی بیان داشت: علاوه بر جاده پاتاوه-دهدشت، در سفر اول رئیس‌جمهور به استان دود ۸۵۰ میلیارد تومان برای حوزه راه پیش بینی شد که از این میزان حدود ۴۰ درصد تخصیص یافت.

محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی هم در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر ساخت حدود ۳۰ هزار کیلومتر راه اصلی و بزرگراه جزو تکالیف شرکت ساخت است، اظهار داشت: از این میزان، شش هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در دست اجرا است که در استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد با توجه به عدم توسعه‌یافتگی راه‌ها وظیفه سنگین‌تری به دوش داریم.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه شهر یاسوج در گذشته از لحاظ راه ارتباطی در بن‌بست قرار گرفته بود اما با افتتاح جاده پاتاوه-دهدشت به یکی از شاهراه‌های منطقه تبدیل می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون پروژه‌های زیادی در دست اجرا داریم و راه‌های جدیدی نیز تعریف شده که با بهره‌برداری از آنها تحولات خوبی صورت می‌گیرد.

کدخدازاده استان کهگیلویه و بویراحمد را از کارگاه‌های راهسازی کشور دانست و بیان کرد: جاده پاتاو‌ه‌-هدشت، قسمتی از کریدور شمال به جنوب تحت عنوان محور شهرضا به بهبهان به طول ۳۷۰ کیلومتر است که مسیر استان‌های اصفهان و هم‌جوار را به سمت بنادر جنوبی و خوزستان حدود ۲۵۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این مسیر قبلا به بهره‌برداری رسیده اما با افتتاح جاده پاتاوه-دهدشت که فردا سه‌شنبه ۲۷ تیر صورت می‌گیرد، به تنهایی ۶۵ کیلومتر از مسیر مذکور کاهش می‌یابد و امیدواریم به لحاظ اقتصادی، گردشگری و اجتماعی برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد مفید باشد.

معاون ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: حدود ۴۰۰ روستا در محور ارتباطی پاتاوه- دهدشت قرار دارند که از مزایای این جاده بهره‌مند می‌شوند و با افتتاح قطعاتی که این پروژه را کامل می‌کند از این محور برای ترانزیت استفاده می‌شود.

صمصام آقایی مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور در استان کهکیلویه و بویراحمد نیز در این نشست در خصوص اثرات و پیامدهای اجتماعی محور پاتاوه- دهدشت گفت: با اجرای این پروژه، راه ارتباطی بیش از ۴۰۰ روستا به مرکز استان و استان‌های همجوار تسهیل شده است.

وی افزود: به تبع احداث این جاده و دسترسی راحت‌تر، بخش‌هایی نظیر بهداشت و آموزش نیز فعالیت خود را در ارائه خدمات به این روستاها افزایش دادند و در بحث اقتصادی و معیشت خانواده‌ها و بومگردی و گردشگری نیز شاهد تحول خوبی در این حوزه هستیم.

انتهای پیام/