الزام قانون بیمه کردن کارگر برای کارفرمایان
الزام قانون بیمه کردن کارگر برای کارفرمایان
کارفرمایان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی موظف اند کارگران خود را از نخستین روز به کارگیری و اشتغال به کار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند.

کهگیلویه و بویراحمد-سفیر یاسوج:

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج؛مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان گفت: هر کارگر حق دارد به محض اشتغال به کار تحت پوشش بیمه قرار گیرد و از خدمات بیمه ای مانند حمایت در برابر حوادث و بیماری ها، درمان، احتساب سابقه برای برخورداری از بازنشستگی و سایر خدمات بهره مند شود.

رسول چراغ سحر افزود: بر اساس قوانین تأمین اجتماعی، کارفرمایان باید لیست کارکنان خود را با آخرین تغییرات در دستمزد تنظیم و حق بیمه آنان را تا آخرین روز ماه بعد به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: هر فرد پس از آغاز بیمه پردازی می‌تواند خدمات بیمه‌ای و درمانی خود را در چارچوب قوانین و مقررات از سازمان تأمین اجتماعی مطالبه کند.

چراغ سحر افزود: تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در برابر هر بیمه شده مشروط به تداوم اشتغال وی در کارگاه مشمول قانون است و چنانچه برای بیمه شده‌ای که تحت پوشش قرار گرفته است، برای مدتی از سوی کارفرما لیست و حق بیمه پرداخت نشود، سازمان تأمین اجتماعی با انجام بازرسی از کارگاه در صورت اشتغال به کار، تعهدات خود را به بیمه شده ارایه می‌کند.

مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان تاکید کرد: کارفرما چه شخص حقیقی و چه حقوقی باشد، کارگر و بیمه شده به دستور یا به حساب او کار می کند و لذا موظف است او را زیر پوشش بیمه قرار دهد.

وی افزود: همه افرادی که به عنوان مدیر یا مسئول، عهده دار اداره کارگاه هستند، نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول انجـام همه تعهـداتی است که نمایندگان یاد شده در قبال بیمه شده بر عهده می گیرند.

به گفته وی کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سـازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و در صورت ارسال نکردن این سـازمان مـی توانـد حق بیمه را از کارفرما مطالبه و وصول کند.

چراغ سحر افزود: چنانچه کارفرما به میزان حق بیمه و خسارات تاخیر تعیین شده از طرف سازمان معترض باشد، می توانـد ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ، اعتراض خود را به سازمان تأمین‌اجتماعی تسلیم کند.

وی گفت: سـازمان تامین اجتماعی اعتـراض کارفرما را حداکثر تا یک ماه پس از دریافت آن در هیات بدوي تشخیص مطالبات مطرح خواهد کرد.

  • نویسنده : علی پاک
  • منبع خبر : سفیر یاسوج