علت تعطیلی تنها مرکز نگهداری دختران بد سرپرست در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟
علت تعطیلی تنها مرکز نگهداری دختران بد سرپرست در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟
 تنها مرکز نگهداری دختران بدسرپرست و بی سرپرست ۱۸-۶ ساله کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخی دلایل و اختلافات بین بخشی تعطیل شده است.

کهگیلویه و بویراحمد-سفیر یاسوج:

موسسه خیریه خانه فرشتگان شهید حسین درخشان‌پور در تیر مال سال ۹۶ در گچساران افتتاح شد و اولین مرکز نگهداری از دختران بی سرپرست ۶ تا ۱۸ سال در استان کهگیلویه و بویراحمد بود به دلیل مشکلات مالی و عدم تفاهم میان ادارات بهزیستی و اوقاف در خصوص وظایف هر اداره تعطیل شده است.

با توجه به اینکه وقف امر پسندیده است در همین راستا یک ساختمان وقفی با نیت واقف حدود هفت سال است که به مرکز نگهداری کودکان و دختران بی سرپرست و بدسرپرست استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت بخش خصوصی در شهرستان گچساران اختصاص داده شده و این مرکز در چند سال گذشته با مشکلات متعددی از جمله مالی مواجه شده است.

همچنین برخی از ابهامات در مدیریت این مرکز موجب شده که اداره اوقاف و امور خیریه خواستار تکلیف این وضعیت شود، هر چند اداره کل بهزستی گفته اداره اوقاف گچساران با اجرا نیت واقف تخطی کرده و موجب شده کودکان بدسرپرست دچار مشکل شوند.

جریان ساختمان موقوفه موسسه خیریه خانه فرشتگان گچساران با اوقاف چه بود؟

اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران گفت: رئیس اداره اوقاف شهرستان گچساران هیچ نقشی در تعطیلی مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست در شهرستان گچساران ندارد.

اله کس نجیبی فرد ابرار کرد: ساختمان این مرکز موقوفه است و اداره اوقاف نیز این ساختمان را برای مدیریت در اختیار یک خیر که زیر نظر بهزیستی استان بوده گذاشته است.وی با بیان اینکه اجاره بهای این ساختمان تا پایان سال ۱۴۰۱ ماهانه هشت میلیون ریال بود، گفت: این ساختمان موقوفه دارای سه واحد است و بر اساس نظر کارشناسان اجاره بهای این ساختمان ۱۵۰ میلیون ریال است و این اداره برای نگهداری این ساختمان اجاره بهای ۴۵ میلیون ریال را به این مرکز پیشنهاد داد که با راهزنی های انجام شده قرار بود ۲۰ میلیلون ریال آن را یک نیکوکار تامین کند.
نجیبی فرد ادامه داد: در جلسه ای که با مدیر این مرکز برگزار شد، پیشنهاد دادیم با همکاری کمیته امداد امام (ره) خانم های نیازمند را در ۲ واحد خالی این مرکز اسکان دهند و اجاره بهای کمی به صورت ماهیانه برای تعمیر و نگهداری این ساختمان به اداره اوقاف پرداخت کنند.
وی افزود: مدیر این مرکز(خانم رخشان) در این جلسه عنوان کردند در این مرکز ۲ دانش آموز اسکان دارد و طبق هماهنگی انجام شده یکی از آنها در کنار اقوام درجه ۲ خود زندگی می کنند و یکی دیگر را به خانواده ای برای نگهداری تحویل خواهیم داد.

اداره اوقاف گچساران برای تحویل ساختمان موقوفه به موسسه های مجوز دار امادگی دارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران اظهار کرد: مسئول مرکز نگهداری زنان بد سرپرست گچساران و اداره کل بهزیستی فرصت دادیم که طی این مدت تصمیم نهایی خود را بگیریم.

وی ادامه داد: شهرستان هم اکنون آمادگی کامل دارد این موقوفه را به موسسه های دارای مجوز برای انجام کارهای اجتماعی و فرهنگی تحویل دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: اوقاف نمی تواند نیت واقف را تغییر دهد، آنچه برای اداره اوقاف مهم است اجرای نیت واقف است و از نظر شرعی و حقوقی باید نیت واقف اجرا شود.
حجت‌الاسلام “عباس نصیرالاسلامی” اظهار کرد: مراکز وقفی خودگردان هستند و دارای اعتبار دولتی نیستند، هزینه هایی مانند آب و برق و گاز و ایزوگام دارند، بنابراین از اداره کننده موسسه اجاره بها گرفته می شود و این اجاره را برای نگهداری از موسسه هزینه خواهد شد.

موسس خانه فرشتگان در تعطیلات این مرکز چه می گوید؟

موسس مرکز خانه فرشتگان شهید حسین درخشان پور گچساران افزود: مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و سرپرست این شهرستان تنها مرکز نگهداری از دختران در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

فریده درخشان پور کرد: در این مرکز از کودکان ۶ تا ۱۸ سال نگهدار می‌شود که تماسفانه به دلیل برخی مشکلات مالی هم اکنون تعطیل شده است.

وی ادامه داد: در این مدت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات پیش و روی این مرکز انجام دادیم ولی متاسفانه به دلیل مسائل حاد مالی از پرداخت حقوق و بیمه و اجاره بهای خانه این مرکز با مشکلات متعددی روبرو شد.

 

درخشان پور بیان کرد: در زمان تعطیلی این مرکز بیش از چهار دختر بی سرپرست و بد سرپرست در این مرکز سکونت داشته اند و بعد از تعطیلی بیش از ۳۰ نفر برای مراجعه به این مرکز تماس داشته اند.

وی بیان کرد: هم اکنون مرکز خانه فرشتگان شهید حسین درخشان پور ساختمان موقوفه را تخلیه کرده و کلید را به اداره اوقاف گچساران تحویل داده است.

دلیل اختلافات اوقاف و سازمان بهزستی کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

معاون اجتماعی اداره بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کودکان دختر بی سرپرست و بد سرپرست استان که نیازمند مراقبت شبانه روزی بوده، در طی سالیان گذشته در یک ساختمان وقفی و تحت نظارت و مجوز بهزیستی و با تصدیگری یک موسسه خیریه با کادر تخصصی تحت مراقبت ،پرورش و نگهداری بوده اند.
“هدایت عظیمی فر” ابراز کرد: نیت واقف این ساختمان نیز بر اساس وقفنامه در راستای استفاده و محل ارائه خدمات به کودکان و زنان بدسرپرست و بی سرپرست بوده است.
وی بیان کرد: اطی چند ماه گذشته مسئولین اوقاف شهرستان گچساران این موسسه خیریه را ملزم نمودند که ساختمان مذکور را تخلیه کند که این امر منجر به خلل در امر خدمت رسانی و فرایند توانمندسازی این کودکان گردیده است.

عظیمی فر ابراز کرد: اداره اوقاف گچساران نظر به استفاده دیگری از این ساختمان موقوفه دارد و هزینه بالایی را برای اجاره بهاء پیشنهاد داده که از توان موسسه نگهداری کودکان بد سرپرست و بی سرپرست گچساران خارج است.

وی ادامه داد: همچنین اداره کل اوقاف سالهاست با سازمان بهزیستی در زمینه ساختمان اورژانس اجتماعی یاسوج نیز دچار اختلاف است که با پیگیری‌ها و حمایت های مراجع قضایی فعلا این مشکل تا حدودی برطرف شده است.
عظیمی فر با خطاب به مسولان اوقاف گچساران گفت: که کدام کار خیری به لحاظ معنوی و ارزش اجتماعی فراتر از خدمت به کودکان و زنان بی سرپرست و بدسرپرست و آسیب دیدگان اجتماعی سراغ دارند که مرتبا با مداخلات گاه بی گاه، در خصوص کاربری این ساختمان ها، منجر به خلل در ارائه خدمات به این قشر نیازمند می شوند،چه کار ارزشمندترین سراغ دارند؟لطفا بفرمایند ما خودمان پیشگام می شویم و این ساختمان‌ها را به اوقاف برمی گردانیم.
وی ابراز کرد: با توجه به روند و شرایط متلاطم برخی خانواده ها و بنا به دلایل متعدد آمار اینگونه کودکان رو به تزاید می باشد و سازمان بهزیستی می بایست آمادگی لازم را جهت سکونت و مراقبت از آنها را داشته باش لذا انتظار می رود اداره کل اوقاف در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

  • نویسنده : مریم صیادی
  • منبع خبر : سفیر یاسوج