اقدام جهادی مسولان اصناف یاسوج /بازرسی از میدان میوه فروشان شیراز تا یاسوج+تصاویر
اقدام جهادی مسولان اصناف یاسوج /بازرسی از میدان میوه فروشان شیراز تا یاسوج+تصاویر

قیمت انواع میوه در بازار خرده‌فروشی یاسوج از سوی اتحادیه صنف میوه و تره‌بار اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج، قیمت انواع میوه و تره بار به شرح ذیل اعلام شده است :
هر کیلو آلوشابلن ۳۹هزارتومان،شلیل ۵۰ هزار تومان ،هلو۴۵هزار تومان ، انگورعسکری ۲۶ هزار تومان، انگور سیاه ۴۰ هزار تومان،پسته ۳۲۰هزارتومان، انبه۱۰۵ هزار تومان، سیب زمینی ۱۸هزارتومان،پیازسفید۱۰هزارو۵۰۰تومان،پیاز قرمز ۱۳هزارتومان، گوجه ۹هزار تومان،موز ۹۰ هزارتومان و هویج ۱۲ هزار تومان.

در این میان افزایش عجیب و غریب قیمت برخی میوه ها که نقش مهمی در سبد مصرف خانوار را دارد طی روزهای اخیر در بازار یاسوج موجبات نارضایتی و گلایه شهروندان را در پی داشته است.

مهرداد الهی رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و هاشم قاسمی موردراز دبیر اجرایی اتاق اصناف در واکنش به این نارضایتی ها و گزارشات مردمی و بررسی های لازم طی یک ماموریت فوری به همراه دستگاه‌های نظارتی از جمله معاون مدیر کل اقتصادی استاندار ،مدیریت توسعه بازرگانی جهادکشاورزی استان،رئیس گشت مشترک تعزیرات ،مسولان بازرسی و نظارت بر اصناف استان ،بازرسان صنعت معدن و تجارت استان و رئیس اتحادیه میوه و تره بار یاسوج به صورت یک تشکل جهادی و مطالبه گری با هدف بررسی این موضوع از ابعاد مختلف ، با بازدیدی میدانی از میوه فروشی های خرده فروش سطح شهر یاسوج و شیراز وهمچنین میدان میوه و تره بار شیراز را مورد بررسی قراردادند.
در چندین مناطق شهر شیراز و بزرگترین میدان میوه و تره بار شیراز قیمت ها ، نوع و کیفیت میوه ها در مقایسه با شهر مورد بررسی قرارگرفت.

براساس بازرسی های بعمل آمده قیمت هر کیلو آلوشابلن در میدان میوه و تربار شیراز ۳۲هزارتومان،شلیل ۳۵ هزار تومان ،هلو۳۵هزار تومان ، انگورعسکری ۳۵هزار تومان،سیب زمینی ۱۲هزارتومان، پیازسفید۶هزارو۵۰۰تومان،پیاز قرمز ۸هزارتومان، گوجه ۷هزار و۵۰۰تومان وموز ۷۸هزارتومان.
و این قیمت ها در مقایسه با یاسوج با افزایش ۳۰ الی ۳۵ درصد سود برای میوه های درجه یک قابل بررسی می باشد .
به گفته نماینده اتاق اصناف ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد قیمت برخی ميوه ها در شهر یاسوج در حالی رخ داده که به گفته فعالین این بخش کمبودی در حوزه تولید این محصول وجود ندارد و این طور که از شواهد پیداست پای برخی دلالان هم بی تاثیر نیست.

مهرداد الهی با اشاره به گرانی قیمت برخی میوه ها در سطح بازار اظهارکرد:براساس بازدید مستقیم از میدان میوه و تره بار شیراز بعضی ازمیوه ها از جمله انبه و آناناس و موز که محصول برخی از کشورهای همسایه و… می باشد باعث بروز وضعیت و گرانی شده است.
وی با بیان اینکه پای برخی دلالان در افزایش قیمت میوه و تره بار بی دلیل نیست ابراز داشت : بعضی از محصولات تولیدی کشاورزی نیز که افزایش بی رویه داشته بر اساس صادرات محصولات کشاورزی بوده که از مسئولان مربوطه می خواهیم جلوی صادرات برخی از این محصولات را برای تعادل بخشی به قیمت ها در بازار بگیرند.

این مسول نظارتی در اصناف از بازرسی چندین خرده فروشی میوه فروشان شهر شیراز ویاسوج خبر داد و اظهار کرد: مقایسه برخی میوه ها در شیراز با یاسوج تفاوت چندانی ندارد اگرچه کرایه وانت و خوراک و خواب ميوه فروشان از شیراز به یاسوج بی تاثیر نیست اما بطور کلی میوه فروشان بالاتر از درصد تعیین شده از فاکتور خرید حق فروش ندارند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به درجه بندی و کیفیت میوه ها و تخلفات میوه فروشان در یاسوج بیان کرد :قیمتی که اتحادیه به میوه فروشان اعلام کرده برای میوه های درجه یک می باشد که متاسفانه برخی میوه فروشان میوه های بی کیفیت ( درجه دو و حتی درجه سه) را به قیمت درجه یک به مردم و همشهریان عرضه می‌نمایند.

وی با ضمن سپاسگزاری از همکاری مردم و رسانه ها در این خصوص گفت : مردم و همشهریان در خرید خود دقت کنند و از کیفیت و درجه بندی میوه ها توجه کنند و تخلفات میوه فروشان را به بازرسی گزارش دهند .

این مسؤل نظارتی بر اصناف با تاکید به بازرسان اصناف و اتحادیه میوه فروشان یاسوج گفت : از اتحادیه میوه فروشان می‌خواهیم که با همکاری بازرسان اصناف هر چه سریع تر نسبت به کیفیت و درجه بندی میوه در یاسوج اقدام کنند .

*ضرورت نصب ترازوی دیجیتال و پرینت دار در فروشگاه‌ها*

نماینده اتاق اصناف ایران در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز اظهار کرد : براساس آئين نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون نظام صنفی در مورد ترازوی فروشگاهی مبنی بر مجهز نمودن فروشگاه ها به سیستم ترازوی دیجیتال و ترازو پرینتر دار می باشد که در صورت عدم اجرای این قانون ، فروشگاه ملزم به پرداخت جریمه می گردد.

الهی با اشاره به ماده های۲و۳ همین آيين نامه اجرايي (ماده ۷۱ قانون نظام صنفي) خاطرنشان کرد:به منظور تسهيل داد و ستد و ثبت و مستندسازي فعاليتهاي اقتصادي ، افراد صنفي عرضه كننده كالا يا ارائه دهنده خدمت، مكلفند به تناسب از صندوق مكانيزه فروش (pos) يا دستگاه ترازو ديجيتالي يا هر دو براي فروش كالا يا ارائه خدمت ، طبق ضوابط و مقررات اين آيين نامه استفاده نمايند .

  • نویسنده : شهروند خبرنگار
  • منبع خبر : سفیر یاسوج