علت اصلی بالا بودن قیمت‌ها در یاسوج از زبان رئیس اتاق اصناف
علت اصلی بالا بودن قیمت‌ها در یاسوج از زبان رئیس اتاق اصناف
رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاصله ما از مراکز تولیدی و اینکه هیچ زیرساخت تولیدی بزرگی در این استان وجود ندارد باعث می شود برخی کالاها با قیمت‌های بالاتری نسبت به استان‌های همجوار به دست مصرف‌کننده برسد.

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج، نشست خبری هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز کهگیلویه و بویراحمد امروز با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف در یاسوج برگزار شد.

مهرداد الهی رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه اتاق اصناف متشکل از ۲۵ اتحادیه در رسته‌های مختلف و دو واحد اجرائیات و بازرسی است، اظهار داشت: در ابتدای شروع به کار، مشکلات ساختاری اتاق اصناف را بررسی کردیم که برخی مسائل به صورت ریشه ای چندین سال وجود داشت، با این حال نمی‌تونیم انتقادی از گذشته کنیم.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در بحث بررسی مشکلات اتحادیه‌ها و بررسی قیمت‌ها در بازار، در ۳۹ روز گذشته بیش از هزار و ۳۰۰ مورد اخطاریه داشتیم که ۶۲۰ مورد به اتحادیه‌ها ارسال شده است.

الهی گفت: همچنین ۲۱۱ مورد شکایت به واحد بازرسی و اجرائیات اتاق اصناف مرکز استان ارجاع شد که ۱۱۳ مورد در اتاق اصناف حل و فصل شد، ۹۳ مورد در دست بررسی است و پنج مورد به تعزیرات ارسال شد.

وی نظارت بر بازار را از وظایف اتاق اصناف دانست و بیان داشت: از حدود یک ماه پیش، روزهای دوشنبه هر هفته، قیمت کالاهای اساسی را از کف بازار بررسی و رصد می‌کنیم و به مراجع ذی‌صلاح نیز هم ارائه می‌دهیم.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در برخی کالاها قیمت استان ما نسبت به استان‌های همجوار تفاوت دارد، گفت: فاصله ما از مراکز تولیدی و اینکه هیچ زیرساخت تولیدی بزرگی در این استان وجود ندارد باعث می شود برخی کالاها با قیمت‌های بالاتری به دست مصرف‌کننده برسد.

به گزارش سفیر یاسوج، الهی همچنین در خصوص گرانی برخی کالاها گفت: این موضوع به سیاست‌گذاری‌های دولت و برنامه‌ریزی‌های شرکت‌های تولیدی برمی‌گردد و در واقع سواستفاده‌هایی که شرکت‌های تولیدی دارند باعث گرانی و افزایش قیمت کالاها می‌شود، با این حال برای ورود به بحث گران‌فروشی چند مورد از صف‌های استان، برنامه‌های ویژه‌ای داریم و واحد بازرسی را فعال کرده‌ایم.

وی ابراز داشت: برای تنظیم قیمت‌ها سالیانه سه نمایشگاه خواهیم داشت که تلاش می‌کنیم کمیت و کیفیت نمایشگاه‌ها را بیش از پیش مد نظر قرار دهیم.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در بحث مرغ، گوشت، میوه و نان که از کالاهای اصلی سبد خانوار هستند نیز بیش از پیش حساسیت داریم به طوری‌که به کیفیت نان معترض بودیم و در پی آن، در یکی دو هفته گذشته تغییر محسوسی در کیفیت نان مشاهده شد، ضمن اینکه قیمت نان ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به استان‌های همجوار پایین‌تر است.

الهی افزود: قیمت گوشت در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به استان‌های دیگر پایین تر است، اما قیمت مرغ نسبت به استان‌های همجوار کمی بالاتر است که در این خصوص با سازمان صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و استانداری نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم و در جلسه‌ای که برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که واحد‌های تولیدی استان باید قیمت مرغ را با استان‌های دیگر تطبیق بدهند و در غیر اینصورت برای کنترل قیمت مرغ، این کالای اساسی از استان‌های همجوار وارد خواهد شد، با این حال، نسبت به گذشته، کاهش ۱۲ درصدی قیمت مرغ را داشتیم که در آینده نزدیک نیز به میزان بیشتری کاهش می‌یابد.

وی به بحث لوازم یدکی خودرو اشاره داشت و خاطرنشان کرد: در این زمینه با دو چالش قیمت و کالاهای تقلبی روبرو هستیم، برخی مشکلات بازار ما از تولیدی‌ها است، ثبت اطلاعات قطعات و لوازم یدکی خودرو برای دریافت شناسه کالا در سامانه جامع تجارت الزامی است اما شرکت‌های تولیدی تاکنون در این زمینه همکاری خوبی نداشته‌اند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اکثر قطعات و لوازم یدکی خارجی هستند و شرکت‌های تولیدی با تعویض بسته‌بندی، آنها را به عنوان کالای ایرانی عرضه می‌کنند.

الهی گفت: در مجموع حدود ۱۳ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و بیش از دو هزار واحد صنفی فاقد پروانه کسب در شهر یاسوج داریم و برای نظارت بر این واحدها با کمبود نیرو روبرو هستیم.

سهم اتاق‌ اصناف از جرائم واحدهای صنفی پرداخت نشده است

وی تاکید کرد: واحد بازرسی ما ۹ نیرو دارد که از این تعداد، سه نفر ستادی و شش نفر در سطح بازار فعالیت دارند و این در حالی است که دولت وظایف نظارتی خود را به واحد بازرسی اتاق اصناف محول کرده و در عین حال خود دولت وظایفش را در مقابل واحد بازرسی اتاق اصناف انجام نداده و در ۱۲ سال گذشته حتی یک ریال از سهم اتاق‌ اصناف از جرائم واحدهای صنفی پرداخت نشده و ما در پرداخت حقوق بازرسان با مضیقه روبرو هستند.

به گزارش سفیر یاسوج، رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: روزهای دوشنبه هر هفته، اتحادیه ما و سایر مراجع نظارتی در میدان میوه و تره‌بار حضور یافته و قیمت‌گذاری انجام و به بازار اعلام می‌شود اما میدان میوه و تره‌بار نتوانسته آنطور که باید، در بحث تعدیل قیمت‌ها جوابگو باشد.

الهی گفت: برخی تفاوت قیمت‌ها در بازار ناشی از عدم شناخت مشتریان از کالاهای مشابه است و تشابه کالا سبب می‌شود مشتری سردرگم باشد که بیشتر به عدم نظارت در بحث تولید و نصب مارک‌ها و برچسب‌ها روی کالاها مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: چهار شهرک صنفی داریم که سال‌هاست راکد مانده‌اند، زمین خریداری شده اما زیرساخت‌ها مهیا نشده است و شرکت‌های خدمات‌رسان همکاری لازم را انجام نداده‌اند در عین حال آمادگی داریم به محض مهیا شدن زیرساخت‌‌ها، از این شهرک‌های صنفی بهره‌برداری شود.

برپایی نمایشگاه‌های پاییزه در شهرهای یاسوج و مادوان

رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از برپایی نمایشگاه پاییزه در شهر یاسوج خبر داد و تصریح کرد: این نمایشگاه با هدف تعدیل قیمت لوازم التحریر و پوشاک مدارس برگزار می‌شود و طبق برنامه‌ریزی، روزانه دو تا سه نفر از بازرسان ما در نمایشگاه حضور پیدا کنند و تلاش می‌کنیم نمایشگاهی متفاوت با نمایشگاه‌های قبلی برگزار کنیم.

الهی همچنین از برگزاری نمایشگاه پاییزه در شهر مادوان برای اولین بار خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، با بیان اینکه این فروشگاه‌ها تحت پوشش اتحادیه اصناف نیست، گفت: نمایشگاه‌های تخصصی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بزرگترین معضلات بازار ما هستند و در سال‌های گذشته هر چه در این خصوص اعتراض کردیم فریادمان به جایی نرسید.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از رسانه‌ها انتظار داریم کمک‌کار اتاق اصناف باشند و اگر جایی قصوری مشاهده می‌شود به ما اطلاع دهند.

الهی تأکید کرد: امیدواریم تا زمانی که در مسند خدمت‌گذاری هستیم بتوانیم با کمک رسانه‌ها گام‌هایی در جهت رفاه مردم برداریم.

انتهای پیام/