بانک‌ها سد راه خانه‌دار شدن کهگیلویه و بویراحمدی‌ها به روایت ۲ مدیر
بانک‌ها سد راه خانه‌دار شدن کهگیلویه و بویراحمدی‌ها به روایت ۲ مدیر
نهضت ملی مسکن مهم‌ترین پروژه عمرانی کنونی کهگیلویه و بویراحمد است که از قرار معلوم بانک‌ها نمی‌خواهند این طرح موفق باشد.

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج به نقل از خبرگزاری فارس، یکی از گره های اساسی در کار استان کهگیلویه و بویراحمد در همه حوزه ها و بخش‌ها از جمله در حوزه عمرانی مربوط به عدم همکاری بانکهای استان است.

البته بانک های کهگیلویه و بویراحمد هم زخم خورده هایی هستند که در طول دهه های اخیر به دلیل مشکلات پیش آمده از سوی عده‌ای به اصطلاح سرمایه گذار می‌خواهند از یک سوراخ دو بار گزیده نشوند.

آن‌هایی که تسهیلات را گرفتند و سرنوشت استان را به بیراهه بردند

افرادی خاص با پشت پرده‌های قوی که بسیاری از تسهیلات بانکی کهگیلویه و بویراحمد را گرفتند و به نام سرمایه گذار از آن در جاهای دیگر استفاده کردند و متأسفانه دستگاه‌های نظارتی هم نشستند و نگاه کردند و کنترلی بر این وضعیت نداشتند تا اوضاع و احوال به اینجا رسید که اکنون کارها در استان به دلیل عدم همکاری بانک‌ها قفل شده و عملاً بسیاری از کارهای عمرانی از رونق افتاده است.

در حال حاضر مهم‌تر از هر چیز طرح مسکن ملی استان را در دستور کار داریم که بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی و معاون عمرانی استاندار معلوم شده که بانکها در این زمینه همکاری بسیار ضعیفی داشته و طرح مسکن ملی را همراه نمی کنند.

رتبه غیر قابل بازگو کردن استان از صدقه سری بانک‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از مشکلات اساسی پیش پای طرح مسکن ملی در استان عدم همکاری بانک‌های استان است می‌گوید: بانک‌ها آنچنان همکاری نمی‌کنند که اکنون در زمینه انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات در رتبه‌ بسیار پایین کشور قرار داریم.

به گزارش فارس؛ همچنین سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم در جمع خبرنگاران با اشاره به رتبه‌های تازه به دست آمده استان در چند وقت اخیر می گوید: در بازآفرینی و بافت فرسوده در زمره استان‌های آخر بودیم ولی اکنون وضعیت خوبی پیدا کرده‌ایم.

در بازآفرینی شهری هرچند محلات هدف آنچنانی در استان نداریم رتبه ۱۷ کشور را به دست آوریم که جهش بسیار خوبی بود.

وی در ادامه به طرح نهضت ملی اشاره می کند و می‌گوید: پاشنه آشیل نهضت ملی مسکن دو موضوع یکی تسهیلات بانکی و دوم خود بانک‌ها هستند.

در تسهیلات بانکی مشوق‌های آن چنانی نیست و مهم‌تر این که بانک‌ها همکاری بسیار، بسیار، بسیار ضعیفی با ما دارند.

آیا بانک‌ها گزارش دروغ می‌دهند؟

او می‌گوید: علیرغم همه حرفهایی که در جلسات به ما می گویند مصارف و منابع اما دولت کار خوبی انجام داده و سهمیه کشوری گذاشته و می توان از سهمیه کشوری استفاده کرد منابع و مصارف در بانکهای استان توجیه ندارد که بگویند نمی‌توانیم، یا اینکه روسای آنها در تهران به رئیس جمهور دروغ می‌گویند یا اینها در استان ما دروغ می‌گویند.

شهامت گفت: این امکان وجود دارد و شما می توانید از سهمیه استان‌های برخوردار استفاده کنید.

وی به صورت مصداقی از همکاری بانک ها سخن به میان آورد و گفت: از بانک مسکن انتظار بیشتری می رود بانک ملت همچنین بهتر از بانکهای دیگر پای کار آمده و بانک ملی هم حداقل تا حدودی پای کار آمده ولی عملا خروجی مطلوب از بانک های استان در طرح نهضت ملی نداشته‌ایم.

وقتی معاون استاندار کمی امیدواری می‌دهد

سرپرست معاونت عمرانی استانداری در ادامه می گوید: در نهضت ملی و در نرخ تولید مسکن وضع خوبی داریم ۴۸ هزار سهمیه داریم که در همه رده‌ها ساخت و سازی بالای ۱۸۰۰۰ واحد در حال ساخت داریم ولی در مسکن حمایتی ایراد وجود دارد هر چند در شهرستان‌ها خوب کار شده و زمین آماده تحویل داده شده ولی در یاسوج مشکل داریم یاسوجی که ۵۰ درصد متقاضیان ما در این شهر هستند.

وی گفت: الان ۵۲۵ واحد شروع شده که در قبال ۹ هزار واحد رقمی ناچیز است در خصوص زمین هر چند زمین‌های ادارات ما ناچیز است یا ندارند که در اختیار ما بگذارند اما جهاد کشاورزی خوب پای کار آمده و اراضی خود را در اختیار ما قرار داده است.

این مسئول افوزد: خوشبختانه با یک مالک که خود سرمایه گذار نیز هست در زمین ۶۰ هکتاری به توافق رسیده‌‌ایم تا ۳۵۰۰ واحد اول را تمام کنیم و دنبال تفاهم نامه ۱۰ هزار واحد هم هستیم تا در سفر رئیس جمهور کلنگ ده هزار واحدی نهضت ملی مسکن در یاسوج به زمین زده شود