سه هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال برای طرح جامع تامین آب شرب باشت نیاز است
سه هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال برای طرح جامع تامین آب شرب باشت نیاز است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد گفت: طرح جامع تامین آب شرب شهر باشت و روستاهای اطراف آن یکی از مهمترین طرح های دولت می باشد که برای اجرای آن سه هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کهگیلویه و بویراحمد/سفیر یاسوج:

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج،آرش مصلح افزود: طرح جامع تامین آب شرب شهر باشت و روستاهای اطراف آن یکی از مهمترین طرح های دولت است که با تلاش استاندار و دیگر مسئولان مربوطه کلید خورد و  تصویب شده است.

وی ادامه داد: این طرح آبی در یک تا ۲ سال آینده اجرا خواهد شد و با بهره برداری از این طرح،  آب پایدار شهر باشت و روستاهای اطراف آن تا ۳۰ سال تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: در همین راستا ۹ حلقه چاه آهکی عمیق و تعدادی خط انتقال و مخازن بتنی در باشت و ارتفاعات آن بصورت دراز مدت  احداث و در قالب رینگ آبی تمام  روستاهای این شهرستان را تامین خواهد کرد.

مصلح ادامه داد: این طرح هم اکنون مصوب شده و در ردیف طرح های دارای تنش آبی کشور قرار دارد و برای اجرا و بهره برداری از آن از بیش از  ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی ابراز کرد: به دستور استاندار  کهگیلویه و بویراحمد این طرح آبی بصورت فازبندی اجرا و در صورت تکمیل این طرح مشکل آب شرب شهر باشت و روستاهای این شهرستان برطرف خواهد شد.

مصلح بیان کرد: تا کنون از سوی آب منطقه ای استان در حوزه آب زیرزمینی برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی در این شهرستان۵۰۰ مجوز صادر شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون مطالعه یک طرح دراز مدت برای منطقه پیچاب با وجود ۲ تنگه مهم انجام شده و امکان ساخت نیروگاه برق آبی  در این مکان سخت گذر وجود دارد،  در صورتی که که این طرح تایید شود از آب فعلی این منطقه امکان تولید برق وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد ادامه داد: با ساخت این نیروگاه در منطقه پیچاب ظرفیت بالایی برای اشتغال پایدار منطقه و تولید برق پاک ، سازگار با محیط زیست و امکان توسعه گردشگری و تحول زیرساختی به وجود خواهد آمد.

مصلح اظهار داشت: هم اکنون هدف گذاری تامین آب بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی  دشت خان احمد باشت از رودخانه زهره انجام شده و ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آن نیز اجراء و در دهه فجر امسال  این طرح بصورت آزمایشی به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: امسال بخشی از عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه باشت از پل شهید کلانتری (ورودی باشت) تا پل شوش  برای  اراضی مستعد کشاورزی  این منطقه آغاز خواهد شد  که برای این طرح  از محل اعتبارات استانی و ملی ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب فاز اول تا ۲ ماه آینده به مناقصه خواهد رفت.

مصلح اظهار داشت: شهرستان باشت یکی از قطب های مهم کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد است.

  • نویسنده : علی پاک
  • منبع خبر : سفیر یاسوج