انتقادشدیدفرماندارشهرستان چرام ازاداره امورعشایراستان
انتقادشدیدفرماندارشهرستان چرام ازاداره امورعشایراستان

فرماندار شهرستان چرام بیان کرد: ناهموار بودن و بسته شدن ایل راههای عشایری شهرستان چرام یکی از مهمترین مشکلات عشایر کوچنده در این شهرستان است که نشان دهنده ی مدیریت ضعیف در اُمور عشایر استان است. به گزارش سفیریاسوج ؛هادی فتاحی اصل فرماندارشهرستان چرام گفت : به دلیل بی توجهی اُمورعشایر استان ، عشایر شهرستان […]

فرماندار شهرستان چرام بیان کرد: ناهموار بودن و بسته شدن ایل راههای عشایری شهرستان چرام یکی از مهمترین مشکلات عشایر کوچنده در این شهرستان است که نشان دهنده ی مدیریت ضعیف در اُمور عشایر استان است.

به گزارش سفیریاسوج ؛هادی فتاحی اصل فرماندارشهرستان چرام گفت : به دلیل بی توجهی اُمورعشایر استان ، عشایر شهرستان چرام ، با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

وی گفت:مشکلات ناهمواری راه ، مسدود بودن بعضی از مسیرها ، مشکلات معيشتي ، مشقت ايل راه هاي عشاير ، عدم خدمات رسانی مناسب به عشایر شهرستان چرام ، انتقاد شدید فرماندار این شهرستان را در پی داشت.

فرماندار شهرستان چرام ، با انتقاد شدید از اداره اُمور عشایر استان ، در زمینه خدمات رسانی به عشایر چرام گفت: عشایر شهرستان چرام ، یکی از مناطق مهم عشایر استان کهگیلویه وبویراحمد که با دارا بودن ۲۸ هزار خانوار عشایری ، بخش زیادی از جمعیت عشایر استان را در خود جای داده است که به دلیل بی توجهی اداره اُمورعشایر شهرستان چرام در زمینه رفع مشکلات معیشتی و مشقت ایل راه ها و بویژه نامناسب بودن مسیرتردد مشکلاتی برای عشایر این شهرستان بوجود آمده است.


هادی فتاحی اصل با اشاره به اینکه ، میزان برخورداری از سواد ، برق ، راه مناسب ، امنیت مالی ، تهیه سوخت ، مسکن ، عدم دسترسی به رسانه های ارتباط جمعی مشکلاتی است که عشایر شهرستان چرام با آن درگیر (مواجه) هستند افزود : عمده ترین مشکل عشایر مناطق حوزه ی طسوج و دامَور در شهرستان چرام ، نبود راه مناسب است که اداره اُمورعشایر استان هیچ کمکی در این راستا نداشته است و همواره به مناطق مختلف عشایر نشین در شهرستان چُرام بی توجه بوده اند.

وی ، با بیان اینکه ، آسیب پذیری شدید در مقابل حوادث و سوانح طبیعی و تصادفات بین جاده ای در زمان کوچ ، عدم مقاومت و استحکام مسکن عشایری ، دسترسی نداشتن به فوریتهای پزشکی و دام پزشکی ، خشکسالی های سال های گذشته ، سیل و حوادث قهری طبیعت از جمله مشکلات دیگری است که عشایر شهرستان چرام طی این مدت با آن دست به گریبان بوده اند گفت : هزینه ها ی زیاد و پایین بودن در آمد ، نبود سیستم آموزشی ، تضمین نشدن خرید تولیدات عشایر و خرید دام مازاد عشایر ، همچنین نخریدن به موقع آن ، کمبود علوفه دام در برخی فصل ها ، از جمله مشکلات دام عشایر شهرستان چرام است که بی تدبیری وعدم توجه به وضعیت عشایر این شهرستان را از سوی اداره اُمورعشایر استان نشان می دهد.

فرماندار شهرستان چرام ، با بیان اینکه ، ناهموار بودن و بسته شدن ایل راههای عشایری شهرستان چرام یکی از مهمترین مشکلات عشایر کوچنده در این شهرستان است که نشان دهنده ی مدیریت ضعیف در اُمور عشایر استان است گفت : به دلیل ناهمواری ونامناسب بودن مسیر تردد عشایر شهرستان چرام ، این قشر در مسیر کوچ با تحمل رنج و مشقت های فراوان ، هرساله خسارت های زیادی را متحمل می شوند.
هادی فتاحی اصل ، با بیان اینکه ، نبود راه مناسب برای تردد عشایر ، این قشر را مجبور می کند که از کوهستانهای ناهموار و بزرگراه ها عبور کنند و یا مسیرهای صعب العبور را انتخاب کنند افزود : عشایر شهرستان چرام ، در این مسیر علاوه بر اینکه جان خود را به خطر می اندازند دام هایشان نیز در این مسیرها تلف می شوند.

وی با اشاره به اینکه ، اُمور عشایر موظف است قبل از کوچ عشایر به مناطق ییلاقی در خصوص بازگشایی راههای ارتباطی اقدام کنند ولی با وجود اینکه دوماه از فصل گذشت ، هنوز بیشترجاده های عشایری شهرستان چرام بازگشایی نشده اند ، خواستار رسیدگی هر چه سریعتر از سوی اداره کل اُمور عشایر استان و همکاری با فرمانداری شهرستان چرام به منظور رفع مشکلات این قشر شد.

گفتنی است طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ، فرماندار شهرستان چرام و جمعی ازمسئولان ، در روزهای آینده ، از نقاط مختلف عشایری در شهرستان چرام بازدید و سرکشی خواهند کرد و مشکلات این مجموعه را از نزدیک بررسی و رفع خواهند نمود.