بخشدارسرفاریاب:گزینه مورد نظر مدیرکل عشایر برای اداره امور عشایر شهرستان شناختی از مناطق عشایری ندارد
بخشدارسرفاریاب:گزینه مورد نظر مدیرکل عشایر برای اداره امور عشایر شهرستان شناختی از مناطق عشایری ندارد

مسئولان دررفع مشکلات عشایراقدام کنند؛  به گزارش پایگاه خبری سفیریاسوج؛ بخش زیادی از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می‌دهد خدمت‌رسانی به این قشر باید به اندازه سهم آنها از تولید افزایش یابد. روی خوش ماجرا این است که با فرا رسیدن فصل کوچ طبیعت نغمه شورانگیز سر می‌دهند و جلوه‌های زیبایی از […]

۵۰ درصد جاده‌های عشایری  مسدود/بلاتکلیفی اداره عشایر چرام  عامل  وضعیت نا به سامان

مسئولان دررفع مشکلات عشایراقدام کنند؛

 به گزارش پایگاه خبری سفیریاسوج؛ بخش زیادی از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می‌دهد خدمت‌رسانی به این قشر باید به اندازه سهم آنها از تولید افزایش یابد.

روی خوش ماجرا این است که با فرا رسیدن فصل کوچ طبیعت نغمه شورانگیز سر می‌دهند و جلوه‌های زیبایی از غوغای کوچ و زندگی عشایری در دامان کوه و دشت‌ها نمایان می‌شود.

اما در این مسیر مشکلاتی وجود دارد و آن چه بیش از سختی‌های کوچ عشایر چرام را رنج می‌دهد ایل‌راههایی  است که راه را بر عبور آنها مسدود کرده است.

در حالی که مسیر دسترسی عشایر به چراگاه‌های ییلاقی باید قبل از آغاز فصل کوچ بازگشایی می‌شد با شروع فصل تابستان هنوز جاده‌های عشایری در این منطقه به روی عشایر باز نشده و مشکلات عدیده‌ای برای این قشر از جامعه به وجود اورده است.

تعدادی از عشایر چرام در گفت‌وگو با فارس از بی‌توجهی مسؤولان نسبت به بازگشایی جاده‌های عشایری این منطقه انتقاد کردند.

امام جمعه چرام هم در خطبه‌های نماز جمعه مشکلات عشایر این شهرستان را به مسئولان گوشزد کرد و از انها خواست برای پیگیری تدبیری بیندیشند.

حجت‌الاسلام افشار گفت: عشایر مردمانی بی‌ریا و زحمت‌کش هستند که با کمترین امکانات بیشترین نقش را در عرصه تولید دارند مسؤولان باید از این قشر حمایت کنند.

و با انتقاد از بی‌توجهی امور عشایر به عشایر چرام تصریح کرد: چرا جاده‌های عشایری این شهرستان تسطیح و آماده نمی‌شود ؟ در حالی که قبل از فصل کوچ مسؤولان باید به فکر این جاده‌ها بودند.

اسلام مرادپور درباره مشکلات کوچ عشایر منطقه سرفاریاب به فارس گفت: بیش از ۵۰ درصد جاده‌های عشایری همچنان مسدود است و عشایر برای عبور و مرور با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

بخشدار سرفاریاب با بیان اینکه اداره امور عشایر چرام به تازگی از کهگیلویه منفک شده است، افزود: قبل از مستقل شدن نیز خدمات‌رسانی به جامعه عشایری بخش رضایت‌بخش نبود و همیشه کمبود تجهیزات را بهانه خدمت به عشایر عنوان می‌کردند.

مرادپور گفت: حالا که اداره مستقل شده رئیس ندارد که به مشکلات عشایر رسیدگی کند.

مرادپور با اشاره به اینکه گزینه مورد نظر مدیرکل عشایر برای اداره امور عشایر شهرستان شناختی از مناطق عشایری ندارد، افزود: انتخاب یک گزینه بومی می‌تواند با درک بهتری از مشکلات و خواسته‌های مردم به این قشر خدمت کند.

این مسؤول تصریح کرد: در حوزه پشته زیلایی با انعقاد قرارداد با شهرداری چندین مسیر بازگشایی شد در منطقه سادات کاری انجام نشد و مسیرها در انتظار بازگشایی است.

وی با بیان اینکه راهداری در بازگشایی بخشی از مسیرها کمک کرد گفت: امور عشایر کهگیلویه تا قبل از مستقل شدن نبود لودر را بهانه عدم بازگشایی کرده بود و نتوانست به خواسته‌های مردم پاسخ دهد.

مرادپور بلاتکلیفی اداره عشایر چرام را عامل ادامه وضعیت نا به سامان و مشکلات عشایر دانست و با اشاره به اینکه مسؤولان شهرستان و مدیرکل هنوز برای انتخاب گزینه مدیریت به توافق نرسیده‌اند افزود: این در حالی است که عشایر منتظر اقدام امور عشایر برای رفع مشکلات هستند.

امید است مسؤولان استان و شهرستان صدای این قشر را که امام در وصف آنها فرمود «عشایر ذخایر انقلابند» را بشنوند و آنها را حمایت کنند.