تقدیر نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد
تقدیر نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه ،بهمئی ،چرام ولنده در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از عملکرد شرکت آب منطقه ای در استان گفت: مجموعه وزارت نیرو در استان کهگیلویه و بویراحمد هم در زمان سیلاب و هم در زمان امدادرسانی بعد از سیلاب ها مدیریت خوبی از خود نشان داده و البته در بحث پیشگیری از […]

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه ،بهمئی ،چرام ولنده در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از عملکرد شرکت آب منطقه ای در استان گفت: مجموعه وزارت نیرو در استان کهگیلویه و بویراحمد هم در زمان سیلاب و هم در زمان امدادرسانی بعد از سیلاب ها مدیریت خوبی از خود نشان داده و البته در بحث پیشگیری از سیلاب ها، شرکت آب منطقه ای این استان در بخش ساماندهی رودخانه های مارون و ایدنک، باشت، پل بشار یاسوج و قلعه رئیسی کهگیلویه عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده اند.

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج به نقل از روابط عمومی شرکت آب  منطقه ای  استان ،عدل هاشمی پور۱با تشریح شرایط سیلابی و مدیریت در چنین بحران هایی بویژه در استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد که استانی کوهستانی با سطح های شیب دار فراوان است، اظهارداشت:‌ باوجود اقدامات قابل تقدیری که مجموعه وزارت نیرو، کشور و مدیریت بحران داشته اند اما هم اکنون رودخانه های این استان نیازمند لایه روبی است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه تعیین حریم و بستر رودخانه ها بعهده وزارت نیرو می باشد اما آزادی سازی این حریم ها با همکاری دستگاه قضایی و با مسوولیت شرکت آب منطقه ای باید انجام شود.

هاشمی پور با بیان اینکه البته تعیین حریم ها در حاشیه شهرها و محدوده روستاها برعهده شهرداری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: البته جلوگیری از ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه ها نیازمند صدور احکام قضایی است.

انتقاد از سد ساختن انتقاد درستی نیست

وی در ادامه نقش سدها در کنترل سیلاب ها بویژه در استان های کوهستانی را موثر خواند و یادآورشد:‌ سدها مهمترین عامل کنترل سیلاب ها بوده به شرط اینکه در پایین دست، حریم و بستر رودخانه ها رعایت شود.

نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت سدها در هرنقطه ای از کشور بایستی براساس مطالعه و نیازهای آن منطقه باشد و اینکه برخی می گویند ساختن سدها نیاز نیست انتقاد درستی نیست.

هاشمی پور، ساختن سازه ها و سیل بندهای کوچک را از وظایف سازمان جنگل ها و مراتع کشور دانست و اظهارداشت: ساخت این سازه ها و سیل بندهای کوچک در شهرها نیز برعهده شهرداری ها است.

نمی توانیم بگوئیم وارد دوران ترسالی شده ایم/ اعتبارات ساماندهی رودخانه ها ناکافی است

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا وارد دوران ترسالی شده ایم؟ هم تصریح کرد: نمی توانیم بدرستی بگوئیم که وارد این دوران شده ایم یا نه و بعقیه من باید منتظر سال های آینده نیز باشیم و اگر دو یا سه سال شرایطی مانند امسال داشتیم بدون شک وارد دوران ترسالی شده ایم.

هاشمی پور گفت:‌ سدها در دوران ترسالی نقش بسیار تاثیرگذاری داشته و البته این نقش در دوران خشکسالی نیز این نقش وجود دارد و سدها در این دوران نیازهای آبی را برطرف می کنند.

وی از شروع عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه ها در استان کهگیلویه و بویراحمد هم خبرداد اما اعتبارات کنونی برای این ساماندهی ها را ناکافی عنوان کرد.

نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی افزود: دغدغه کنونی شرکت آب منطقه ای این استان ناکافی بودن اعتبارات برای ساماندهی رودخانه ها بوده زیراکه براین باورند سیلاب ها بعد از دوران خشکسالی خسارات فراوانی بدنبال دارند.

هاشمی پور از وزارت نیرو خواست اعتبارات ویژه ای برای ساماندهی نمودن رودخانه ها در استان کهگیلویه و بویارحمد به شرکت آب منطقه ای این استان اختصاص دهند.